Strategia
Liiketoimintastrategian mukainen markkinointistrategia on menestyksen perusta
Jotta markkinointi on tehokasta ja tuloksellista, sen taustalla pitää olla liiketoimintastrategiaan pohjautuva markkinointistrategia. Se määrittelee isot suuntaviivat ja linjaukset siitä, mitä tehdään ja miksi. Markkinointistrategia voidaan jakaa karkeasti kolmeen vaiheeseen. Se määrittelee nykytilan, tavoitteet ja toimenpiteet.
Tiedolla johdetaan tavoitteellisesti
Tiedolla johtaminen on aina paras vaihtoehto. Näin on myös markkinointistrategian kanssa. Tuloksellisen ja johdonmukaisen markkinoinnin toteuttaminen onnistuu vain, jos markkinointistrategia pohjautuu liiketoimintastrategiaan ja ne molemmat perustuvat tutkittuun tietoon. Näin strategiaa johdetaan tiedolla, eikä fiiliksellä.
Jotta markkinointistrategian perustana on tieto, sitä pitää hankkia. Jokaisen yrityksen kannattaa keskittyä ja perehtyä oman asiakaskunnan ja kohderyhmän kulutuskäyttäytymiseen sekä tehdä sopivan laajuinen kilpailija-analyysi. Yrityksen omat toimintamallit ja esimerkiksi asiakastyytyväisyys on myös tärkeä kartoittaa – ja tehdä se rehellisesti.
Markkinointistrategialla kohti tuloksia
Markkinointistrategia tiivistää sen, miten yritys saa asiakkaita ja sitouttaa jo olemassaolevat. Se kiteyttää mitä yritys myy, kenelle ja miksi. Sekä määrittelee tarjoaman kilpailuedut, kohderyhmät ja asiakaslupauksen mukaisen pääviestin.
Strategia ei ole painolasti, vaan taakkaa ja kiirettä keventävä kartta. Sen avulla on selkeä toimia ja tehdä valintoja – kaikki se, mikä ei tue strategiaa tai palvele tavoitetta, on turhaa. Suurin haaste nykyaikana on vaihtoehtojen runsaus, ei niiden puute. Ja suurin kompastuskivi etenkin pienten yritysten markkinoinnin arjessa on pirstaleisuus – sekä rahaa että aikaa hajautetaan joka suuntaan, koska ei ole strategiaa, joka helpottaisi priorisointia.
Mikä sitten on markkinointisuunnitelma?
Hyvin suunniteltu on vasta puoliksi tehty, jos sitäkään. Parhainkaan markkinointistrategia ei toimi ellei sen jatkoksi tehdä toimintasuunnitelmaa eli markkinointisuunnitelmaa. Sen tehtävä on laittaa hösseliksi ja tehdä strategian mukaista käytäntöä. Markkinointisuunnitelmassa määritellään kanavia, aikataulua, tarkempaa sisältöä, työnjakoa ja niin edelleen.
Ilman strategiaa suunnitelma perustuu epämääräiseen arvailuun.
Ja ilman suunnitelmaa strategia on vain tiedosto muiden joukossa.
Kumpaakin tarvitaan, jotta markkinointi on tuloksellista, tehokasta ja konkreettista.
Kuten arvata saattaa, me Westissä teemme molempia. Varaa kalenteristamme aika veloituksettomalle sparraukselle – siinä on hyvää aikaa miettiä yhdessä, miten juuri sinun yrityksesi markkinointia voidaan tehostaa